Samodzielne stanowisko ds. informatyzacji
Samodzielne stanowisko ds. informatyzacji
Do zadań samodzielnych stanowisk ds. informatyzacji należy:
- udostępnianie upoważnionym pracownikom zakupionego oprogramowania,
- współdziałanie z dostępnymi bazami danych tworzonymi i eksploatowanymi przez urzędy organów administracji publicznej,
- umieszczanie na stronach Internetu stale aktualizowanej informacji o urzędzie, w tym na stronach Biuletynu Informacji Publicznej,
- nadzór nad dopuszczaniem do danych przechowywanych w pamięci komputerów wyłącznie upoważnionych pracowników,
- nadzór nad odpowiednim archiwizowaniem zbiorów na nośnikach informatycznych,
- nadzór nad zabezpieczaniem przed utratą danych gromadzonych w pamięciach komputerów,
- nadzór nad obiegiem nośników informatycznych Urzędu,
- nadzór nad zabezpieczeniem pomieszczeń, w którym przetwarzane są dane osobowe,
- zapewnienie awaryjnego zasilania komputerów,
- nadzór nad naprawami, konserwacją oraz likwidacją urządzeń komputerowych, na których zapisane są dane osobowe,
- zarządzanie hasłami użytkowników i nadzór nad przestrzeganiem procedur określających częstotliwość i ich zmiany,
- nadzór nad czynnościami związanymi ze sprawdzaniem systemów pod kątem obecności wirusów komputerowych,
- nadzór nad wykonywaniem kopii awaryjnych oraz okresowym sprawdzaniem pod kątem dalszej przydatności do odtwarzania danych w przypadkach awarii systemu,
- nadzór nad przeglądami i konserwacjami oraz uaktualnieniami systemów służących do przetwarzania danych osobowych oraz wszystkimi innymi czynnościami wykonywanymi na bazach danych osobowych,
- nadzór nad systemem komunikacji sieci komputerowej,
- nadzór nad obiegiem oraz przechowywaniem dokumentów zawierających dane osobowe generowane przez system informatyczny, polegający na dopilnowaniu, aby osoby przetwarzające dane osobowe miały dostęp do niszczarki dokumentów, w celu niszczenia błędnie utworzonych lub niepotrzebnych już wydruków komputerowych z danymi osobowymi,
- nadzór nad funkcjonowaniem mechanizmów uwierzytelniania użytkowników w systemie informatycznym przetwarzającym dane osobowe obejmujący:
- ustalanie identyfikatorów użytkowników i ich haseł,
- dopilnowanie, aby hasła użytkowników były zmieniane, co najmniej raz na miesiąc,
- dopilnowanie, aby dostęp do danych osobowych przetwarzanych w systemie był możliwy wyłącznie po podaniu identyfikatora i właściwego hasła,
- dopilnowanie, aby hasła użytkowników były trzymane w tajemnicy,
- dopilnowanie, aby identyfikatory osób, które utraciły uprawnienia do przetwarzania danych osobowych zostały natychmiast wyrejestrowane, a ich hasła unieważnione,
- dopilnowanie, aby jeśli istnieją odpowiednie możliwości techniczne, ekrany monitorów stanowisk komputerowych, na których są przetwarzane dane osobowe automatycznie się wyłączały i były ustawione w taki sposób, aby uniemożliwić osobom postronnym wgląd w dane,
- podjęcie natychmiastowych działań zabezpieczających stan systemu informatycznego, w przypadku otrzymania informacji o naruszeniu zabezpieczeń systemu informatycznego lub informacji o zmianach w sposobie działania programu lub urządzeń wskazujących na naruszenie bezpieczeństwa danych,
- analiza sytuacji, okoliczności i przyczyn, które doprowadziły do naruszenia bezpieczeństwa danych i przygotowanie oraz przedstawienie administratorowi danych odpowiednich zmian do instrukcji zarządzania systemem informatycznym.
Opracowano na podstawie zarządzenia nr 201/2024 z dnia 31 grudnia 2024 roku w sprawie nadania Urzędowi Miejskiemu w Tarczynie Regulaminu Organizacyjnego.