Referat Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego

Referat Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego

Kierownik Referatu : Ilona Kacprzak, pokój nr 113, tel. 22 7157934

 gospodarka nieruchomościami - tel. 22 7157943

planowanie przestrzenne - tel. 22 7157967, 22 7157937

Przyjęcia interesantów:

poniedziałek:  900 - 1800,

wtorek:  800 - 1600,

środa:  800 - 1600,

czwartek: 800 - 1600,

piątek: 800 - 1500.

Do zadań Referatu Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego należy:

Tworzenie i gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości:

1)  wnioskowanie do Rady o podjęcie uchwały w sprawie nabycia nieruchomości w drodze umowy,

2)      nabywanie nieruchomości w drodze zamiany,

3)      przejęcia nieruchomości dla których wygasły ograniczone prawa rzeczowe ,

4)      ewidencjonowanie nieruchomości,

5)      wycena nieruchomości,

6)  zarządzanie nieruchomościami niezabudowanymi (propozycje wykorzystania nieruchomości, sporządzanie dokumentacji do sprzedaży, dzierżawy, aportu itp.),

7)      naliczanie opłat za udostępnianie nieruchomości,

8)     aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego, użytkowania, trwałego zarządu,

9)      udzielanie bonifikaty od opłat rocznych osobom fizycznym,

10)  podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym w sprawach o własność lub inne prawa rzeczowe,

11)  podejmowanie czynności o nabycie prawa własności przez zasiedzenie,

12) podejmowanie czynności i występowanie do Wojewody o wydanie decyzji  stwierdzającej nabycie prawa własności w trybie art. 73 ust 1 ustawy z dnia 13 października 1998 roku –Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną,

13)  podejmowanie czynności w celu skompletowania dokumentacji i wnioskowanie o wywłaszczenie nieruchomości na cele publiczne – dokumentacja geodezyjna, prawna, dokumentacja z przebiegu rokowań),

14)  podejmowanie czynności o założenie księgi wieczystej,

15)  podejmowanie czynności o dokonanie zmian zapisów w księgach wieczystych,

16)  podejmowanie czynności związanych z wykonaniem prawa pierwokupu,

17)  nabywanie nieruchomości w drodze podziałów oraz scaleń i podziałów,

18)  przygotowywanie opracowań geodezyjno – prawnych, dokonywanie podziałów,

19)  opracowywanie warunków zbycia lub przekazania w użytkowanie wieczyste nieruchomości – dokumentacja do rokowań,

20)  sporządzanie wykazów nieruchomości przeznaczonych do zbycia lub oddania w użytkowanie, najem, dzierżawę lub użyczenie,

21)   zawiadamianie osób uprawnionych o przysługującym im pierwszeństwie nabycia nieruchomości,

22)  podejmowanie czynności o przeniesienie własności nieruchomości na rzecz osób, którym przysługuje pierwszeństwo nabycia,

23)  sporządzanie  i podawanie do publicznej wiadomości ogłoszeń o przetargach,

24)  przeprowadzanie przetargów na zbycie nieruchomości gminnych,

25)  powiadamianie osób ustalonych jako nabywcy nieruchomości o terminie zawarcia umowy,

26)  występowanie do użytkowników wieczystych z żądaniem rozwiązania umowy użytkowania wieczystego,

27)  określanie warunków sprzedaży nieruchomości na rzecz użytkowników wieczystych,

28)  wnioskowanie do Rady o zwolnienie z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu,

29)  wygaszanie trwałego zarządu,

30)  orzekanie o przekazaniu trwałego zarządu pomiędzy jednostkami organizacyjnymi,

31)  wyposażanie gminnych jednostek organizacyjnych w nieruchomości,

32)  wnioskowanie do Rady o udzielenie bonifikaty od ceny  nieruchomości przy sprzedaży,

33)  żądanie zwrotu kwoty równej bonifikacie,

34)  obciążanie nieruchomości zbywanej w trybie bezprzetargowym,

35)  zabezpieczenie hipoteczne wierzytelności z tytułu rozłożenia na raty ceny sprzedaży,

36)  podwyższanie stawki opłat rocznych ,

37) prowadzenie spraw z zakresu ustanawiania służebności przesyłu.

2.  Podziały oraz scalenia i podziały nieruchomości:

1) podejmowanie czynności w celu wydania decyzji zatwierdzających podziały nieruchomości na wniosek właściciela,

2) podejmowanie czynności w celu wydania decyzji zatwierdzających podziały nieruchomości  gminnych,

3) podejmowanie czynności w celu wydania z urzędu decyzji zatwierdzających podziały nieruchomości  dla realizacji celów publicznych,

4) podejmowanie czynności w celu uzgodnienia warunków odszkodowania za grunty wydzielone na wniosek właściciela pod drogi gminne,

5) informowanie właścicieli nieruchomości dzielonych o warunkach i zasadach naliczania opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału,

6) podejmowanie czynności w celu wydania decyzji o naliczeniu opłat adiacenckich, określanie wysokości opłat, terminów wnoszenia opłat i warunków rozłożenia na raty,

7) podejmowanie czynności w celu scalenia i podziału nieruchomości (projekty uchwał, ustalenia warunków wyposażenia w urządzenia infrastruktury, wysokości i terminów opłat adiacenckich, wnioskowanie do Rady Miejskiej o rozstrzygnięcia o sposobie załatwiania wniosków, uwag i zastrzeżeń uczestników postępowania, wnioskowanie  o zamknięcie dotychczasowych i złożenie nowych ksiąg wieczystych, ujawnienie nowego stanu w katastrze nieruchomości, wprowadzenie uczestników postępowania na nowe nieruchomości, określenie warunków odszkodowania za działki gruntu wydzielone pod drogi i urządzenia oraz drzewa i krzewy  których właściciele nie mogli odłączyć od gruntu,  ustalanie terminów i trybu wnoszenia opłat adiacenckich  z tytułu scalenia i podziału).

3. Podejmowanie czynności w celu uzgodnienia wysokości odszkodowania za grunty wydzielone pod drogi publiczne w trybie spec ustawy drogowej:

- projekty porozumień w celu zawarcia ugód w trybie przepisów kodeksu  administracyjnego w sprawie ustalenia wysokości odszkodowania,

-   analiza operatów szacunkowych określających wysokość odszkodowania,

-  przygotowywanie pism w sprawie uwag i zastrzeżeń do operatów szacunkowych,  odwołań od decyzji Starosty Piaseczyńskiego/Wojewody Mazowieckiego,

4.   Realizacja roszczeń spółdzielni o ustanowienie użytkowania wieczystego na podstawie przepisów przejściowych (ustalanie zasadności roszczenia, wysokości opłat z tytułu nabycia własności budynków i użytkowania wieczystego gruntów, warunków wnoszenia opłat i zabezpieczenia   wierzytelności) .

5. Realizacja roszczeń o ustanowienie użytkowania wieczystego posiadaczy, którzy zabudowali  nieruchomości gminne na podstawie pozwolenia na budowę (ustalanie zasadności roszczenia, wysokości opłat z tytułu nabycia własności budynków i użytkowania wieczystego gruntów, warunków wnoszenia opłat i zabezpieczenia wierzytelności).

6.  Realizacja roszczeń o przeniesienie własności  lub oddanie w użytkowanie wieczyste przyległej nieruchomości gruntowej.

7. Prowadzenie spraw z zakresu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów

8.    Komunalizacja w trybie przepisów ustawy z 10.05.1990 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych oraz ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa:

1) poszukiwanie i analiza dokumentacji celem ujawnienia praw Skarbu Państwa do nieruchomości,

2) kompletowanie dokumentacji do wystąpienia o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości na rzecz gminy z mocy prawa lub na wniosek,

3)   ujawnianie praw Gminy w księgach wieczystych,

4) wnioskowanie do Rady o podjęcie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu.

9. Zestawienia zbiorcze, sprawozdawczość.

10.  Rozgraniczenia nieruchomości:

1)  postępowanie z urzędu w celu zabezpieczenia interesu społecznego, 

2)  postępowanie na wniosek strony,

3) ocena poprawności wykonania czynności przez geodetę i przygotowanie decyzji orzekających o rozgraniczeniu,

4)  przygotowanie decyzji orzekających o umorzeniu postępowania i przekazanie spraw sądowi,

5)  ocena poprawności wykonania czynności przez geodetę przy zawarciu ugody.

11. Podejmowanie wszelkich niezbędnych kroków do dokładnego wyjaśniania stanu prawnego i faktycznego,

1)  udzielanie niezbędnych wyjaśnień i wskazówek,

2) informowanie o przepisach prawa w  szczególności w przypadkach dotyczących stanów prawnych nieruchomości, w sprawach , które prowadzone były przez urząd Gminy lub z jego udziałem  (uwłaszczenia, zasiedzenia, nieformalny obrót ziemią, przejęcia gospodarstw)

12. Nazewnictwo ulic:

1)      przygotowanie podkładów mapowych dla sołtysów,

2)      informowanie o sposobie przyjmowania nazewnictwa,

3)      przygotowanie projektów uchwał Rady w sprawie nadania nazw ulic,

4)    przygotowanie danych do opracowania projektu operatów numeracji porządkowej (kopie map, zestawienia właścicieli nieruchomości, analiza planów zagospodarowania przestrzennego),

5)      wywiad terenowy i sporządzenie załączników graficznych do opracowania,

6)      nadanie numerów porządkowych,

7)      sporządzenie zawiadomień o nadaniu numeru porządkowego budynkowi,

8)      doręczenie zawiadomień,

9)      aktualizacja operatów numeracji porządkowej budynków,

10)    sporządzenie danych i zestawień do celów statystycznych.

11) prowadzenie ewidencji miejscowości ulic i adresów w systemie teleinformatycznym.

13. w zakresie ochrony zabytków:

1) prowadzenie i aktualizacja gminnej ewidencji zabytków,

2) opracowywanie gminnego programu opieki nad zabytkami,

3) zgłaszanie konserwatorowi zabytków przedmiotów zasługujących na wciągnięcie do rejestru zabytków,

4) składanie wniosków o wpis do rejestru zabytków,

5) przyjmowanie zawiadomień o ujawnieniu przedmiotu, który posiadają cechy zabytku oraz o znalezieniu przedmiotu archeologicznego lub o odkryciu wykopaliska,

14. Podpisywanie pod względem merytorycznym faktur i rachunków dotyczących zadań Referatu.

w zakresie zagospodarowania przestrzennego:

1) przygotowywanie projektów uchwał o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy,

2) przedkładanie projektów studium do zaopiniowania właściwym organom,

3) przygotowywanie projektów uchwał o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

4) uwzględnianie w planach zagospodarowania przestrzennego Gminy zadań ochrony zabytków,

5) ogłaszanie w miejscowej prasie oraz przez obwieszczenie o przystąpieniu do sporządzania planów,

6) zawiadamianie na piśmie o przystąpieniu do sporządzenia planów organów właściwych do uzgadniania projektu planu,

7) badanie spójności rozwiązań projektów planów z polityką przestrzenną Gminy określoną w studium,

8) uzgadnianie projektów planów z właściwymi organami,

9) wykładanie projektów planów do publicznego wglądu,

10) organizowanie dyskusji publicznej i rozpatrywanie uwag do projektów,

11) przedstawianie Radzie do uchwalenia projektu planu,

12)wydawanie wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego oraz pobieranie opłaty administracyjnej za wydawane wypisy,

13) wydawanie zaświadczeń o przeznaczeniu terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz pobieranie opłaty administracyjnej za zaświadczenia,

14) wydawanie zaświadczeń czy działka znajduje się w Specjalnej Strefie Rewitalizacji, o której mowa w rozdziale 5 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, oraz pobieranie opłaty administracyjnej za zaświadczenia,

15)   prowadzenie rejestrów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

16)dokonywanie oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Gminy i przedstawianie Radzie,

17) przeprowadzanie analizy wniosków w sprawie sporządzania lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i występowanie do Rady ze stosownymi wnioskami,

18)   naliczanie jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w przypadku, gdy właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość,

19)   wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, prowadzenie rejestru wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

20)   działanie w porozumieniu z konserwatorem zabytków w zakresie użytkowania obiektu zabytkowego zgodnie z zasadami opieki nad zabytkami i w sposób odpowiadający jego wartości zabytkowej.

21)   wydawanie postanowień opiniujących projekty podziału nieruchomości.

 

Opracowano na podstawie zarządzenia nr 201/2024 z dnia 31 grudnia 2024 roku w sprawie nadania Urzędowi Miejskiemu w Tarczynie Regulaminu Organizacyjnego

 

 

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Ostatnio zmodyfikował:
Borkowska Monika
(2025-02-28 10:32:46)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki