Referat Geodezji i Rolnictwa
Referat Geodezji i Rolnictwa
Referat Geodezji i Rolnictwa
Kierownik Referatu : Ilona Kacprzak, pokój nr 113
Tel. (48 22) 715 79 43, 715 79 34
Przyjęcia interesantów:
poniedziałek: 900 - 1800,
wtorek: 800 - 1600,
środa: 800 - 1600,
czwartek: 800 - 1600,
piątek: 800 - 1500.
Do zadań Referatu Geodezji i Rolnictwa należy:
1.Tworzenie i gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości:
- wnioskowanie do Rady Miejskiej o podjęcie uchwały w sprawie nabycia nieruchomości
w drodze umowy,
- nabywanie nieruchomości w drodze zamiany,
- przejęcia nieruchomości dla których wygasły ograniczone prawa rzeczowe ,
- ewidencjonowanie nieruchomości
- wycena nieruchomości
- zarządzanie nieruchomościami niezabudowanymi (propozycje wykorzystania nieruchomości, sporządzanie dokumentacji do sprzedaży, dzierżawy, aportu, ustanowienia u.w. itp.)
- naliczanie opłat za udostępnianie nieruchomości,
- aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego, użytkowania , trwałego zarządu,
- udzielanie bonifikaty od opłat rocznych osobom fizycznym,
- podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym w sprawach o własność lub inne prawa rzeczowe,
- podejmowanie czynności o nabycie własności przez zasiedzenie,
- podejmowanie czynności w celu skompletowania dokumentacji i wnioskowanie o wywłaszczenie nieruchomości na cele publiczne – dokumentacja geodezyjna, prawna, dokumentacja z przebiegu rokowań),
- podejmowanie czynności o założenie księgi wieczystej,
- podejmowanie czynności o dokonanie zmian zapisów w księgach wieczystych,
- podejmowanie czynności związanych z wykonaniem prawa pierwokupu,
- nabywanie nieruchomości w drodze podziałów oraz scaleń i podziałów,
- przygotowywanie opracowań geodezyjno – prawnych , dokonywanie podziałów,
- opracowywanie warunków zbycia lub przekazania w użytkowanie wieczyste nieruchomości - dokumentacja do rokowań,
- sporządzanie wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, dzierżawę
- zawiadamianie osób uprawnionych o przysługującym im pierwszeństwie nabycia nieruchomości,
- podejmowanie czynności o przeniesienie własności nieruchomości na rzecz osób, którym przysługuje pierwszeństwo nabycia,
- sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości ogłoszeń o przetargach,
- przygotowanie przetargów na zbycie nieruchomości gminnych,
- powiadamianie osób ustalonych jako nabywcy nieruchomości o terminie zawarcia umowy,
- występowanie do użytkowników wieczystych z żądaniem rozwiązania umowy użytkowania wieczystego,
- określanie warunków sprzedaży nieruchomości na rzecz użytkowników wieczystych,
- wnioskowanie do Rady Gminy o zwolnienie z obowiązku zbycia nieruchomości w drodze przetargu ,
- wygaszanie trwałego zarządu,
- orzekanie o przekazaniu trwałego zarządu pomiędzy jednostkami organizacyjnymi,
- wyposażanie gminnych jednostek organizacyjnych w nieruchomości,
- wnioskowanie do Rady Miejskiej o udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży,
- żądanie zwrotu kwoty równej bonifikacie,
- obciążanie nieruchomości zbywanej w trybie bezprzetargowym,
- zabezpieczenie hipoteczne wierzytelności z tytułu rozłożenia na raty ceny sprzedaży,
- podwyższanie stawki opłat rocznych – projekty uchwał Rady Miejskiej.
2. Podziały oraz scalenia i podziały nieruchomości:
- podejmowanie czynności w celu wydania decyzji zatwierdzających podziały nieruchomości na wniosek właściciela,
- podejmowanie czynności w celu wydania decyzji zatwierdzających podziały nieruchomości gminnych,
- podejmowanie czynności w celu wydania z urzędu decyzji zatwierdzających podziały nieruchomości dla realizacji celów publicznych,
- podejmowanie czynności w celu uzgodnienia przez Burmistrza warunków odszkodowania za grunty wydzielone na wniosek właściciela pod drogi gminne,
- informowanie właścicieli nieruchomości dzielonych o warunkach i zasadach naliczania opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału,
- podejmowanie czynności w celu wydania decyzji o naliczeniu opłat adiacenckich, określanie wysokości opłat, terminów wnoszenia opłat i warunków rozłożenia na raty,
- podejmowanie czynności w celu scalenia i podziału nieruchomości (projekty uchwał, ustalenia warunków wyposażenia w urządzenia infrastruktury, wysokości i terminów opłat adiacenckich, wnioskowanie do Rady Gminy o rozstrzygnięcia o sposobie załatwiania wniosków, uwag i zastrzeżeń uczestników postępowania, wnioskowanie o zamknięcie dotychczasowych i złożenie nowych ksiąg wieczystych, ujawnienie nowego stanu w katastrze nieruchomości, wprowadzenie uczestników postępowania na nowe nieruchomości, określenie warunków odszkodowania za działki gruntu wydzielone pod drogi i urządzenia oraz drzewa i krzewy których właściciele nie mogli odłączyć od gruntu, ustalanie terminów i trybu wnoszenia opłat adiacenckich z tytułu scalenia i podziału),
3. Realizacja roszczeń spółdzielni o ustanowienie użytkowania wieczystego na podstawie przepisów przejściowych:
- ustalanie zasadności roszczenia, wysokości opłat z tytułu nabycia własności budynków i użytkowania wieczystego gruntów, warunków wnoszenia opłat i zabezpieczenia wierzytelności,
4. Realizacja roszczeń o ustanowienie użytkowania wieczystego posiadaczy, którzy zabudowali nieruchomości gminne na podstawie pozwolenia na budowę:
- ustalanie zasadności roszczenia, wysokości opłat z tytułu nabycia własności budynków i użytkowania wieczystego gruntów, warunków wnoszenia opłat i zabezpieczenia wierzytelności
5. Realizacja roszczeń o przeniesienie własności lub oddanie w użytkowanie wieczyste przyległej nieruchomości gruntowej
6. "Uwłaszczanie" najemców garaży
7. Komunalizacja:
- poszukiwanie i analiza dokumentacji celem ujawnienia praw Skarbu Państwa do nieruchomości,
- wnioskowanie o założenie ksiąg wieczystych na rzecz Skarbu Państwa
- kompletowanie dokumentacji do wystąpienia o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości na rzecz gminy z mocy prawa lub na wniosek,
- ujawnianie praw Gminy w księgach wieczystych,
- wnioskowanie do Rady Miejskiej o podjęcie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu.
8. Zestawienia zbiorcze, sprawozdawczość
9. Rozgraniczenia nieruchomości:
1) postępowanie z urzędu w celu zabezpieczenia interesu społecznego,
2) postępowanie na wniosek strony,
3) ocena poprawności wykonania czynności przez geodetę i przygotowanie decyzji orzekających o rozgraniczeniu,
4) przygotowanie decyzji orzekających o umorzeniu postępowania i przekazanie spraw sądowi,
5) ocena poprawności wykonania czynności przez geodetę przy zawarciu ugody.
10. Zwrot dożywotnich działek siedliskowych
11. Nabywanie nieruchomości rolnych na własność Gminy:
- poszukiwanie i analiza dokumentacji celem ujawnienia praw Skarbu Państwa do nieruchomości,
- wnioskowanie o założenie ksiąg wieczystych na rzecz Skarbu Państwa,
- kompletowanie dokumentacji do wystąpienia o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości na rzecz gminy,
- ujawnianie praw Gminy w księgach wieczystych.
12. Podejmowanie wszelkich niezbędnych kroków do dokładnego wyjaśniania stanu prawnego i faktycznego:
- udzielanie niezbędnych wyjaśnień i wskazówek,
- informowanie o przepisach prawa w szczególności w przypadkach dotyczących stanów prawnych nieruchomości, w sprawach, któe prowadzone były przez Urząd Miejski lub z jego udziałem (uwłaszczenia, zasiedzenia, nieformalny obrót ziemią, przejęcie gospodarstwa)
13. Nazewnictwo ulic:
1) informowanie o sposobie przyjmowania nazewnictwa,
2) przygotowanie projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawie nadania nazw ulic,
14. Prowadzenie Ewidencji Miejscowości Ulic i Adresów
15. W zakresie rolnictwa:
1) przyjmowanie i przekazywanie do wiadomości mieszkańców informacji dotyczących ochrony roślin,
2) przyjmowanie i przekazywanie do wiadomości mieszkańców informacji dotyczących zaopatrzenia rolników w materiał siewny i środki ochrony roślin,
3) przyjmowanie i przekazywanie do wiadomości mieszkańców informacji dotyczących szkoleń,
4) przyjmowanie i przekazywanie do wiadomości mieszkańców informacji dotyczących kredytów i pomocy finansowej dla gospodarstw rolnych z różnych tytułów i źródeł,
5) współdziałanie z sołtysami wsi we wszelkich sprawach dotyczących wsi i rolnictwa,
6) przyjmowanie i publikowanie informacji o pojawieniu się i zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt dzikich i gospodarskich,
7) wydawanie zezwoleń na utrzymanie psów raz uznanych za niebezpieczne,
8) wykonywanie zadań z zakresu zwalczania narkomanii poprzez nakazywanie zniszczenia upraw maku i konopi prowadzonych wbrew warunkom określonym przepisami prawa.
16. W zakresie ochrony zabytków:
1) prowadzenie gminnej ewidencji zabytków,
2) podejmowanie czynności w celu opracowania projektu gminnego programu opieki nad zabytkami,
3) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie przyjęcia gminnego programu opieki nad zabytkami,
4) współpraca z jednostkami realizującymi gminny program opieki nad zabytkami,
5) przygotowanie projektów sprawozdań z realizacji gminnego programu opieki nad zabytkami,
6) zgłaszanie wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków przedmiotów zasługujących na włączenie do rejestru zabytków,
7) przejmowanie w zarząd zabytku nieruchomego,
8) składanie wniosków o wpis do rejestru zabytków,
9) przyjmowanie zawiadomień o ujawnieniu przedmiotu, który posiada cechy zabytku oraz o znalezieniu przedmiotu archeologicznego lub o odkryciu wykopaliska.
17. w zakresie przekształcenia użytkowania wieczystego we własność:
- podejmowanie czynności w celu ustalenia warunków przekształcenia (zlecenia wycen ustalania wysokości opłaty, sposobu rozłożenia na raty, obciążenia hipoteczne),
- występowania do Rady Miejskiej na wniosek zainteresowanych o wyrażenie zgody na udzielenie bonifikaty od opłat
- sporządzanie projektów decyzji przekształcających.
18. w zakresie nabywania na własność gminy gruntów pod drogi:
- poszukiwanie i analiza dokumentacji celem udokumentowania statusu drogi,
- współpraca ze starostą w sprawach uzyskania zaświadczeń niezbędnych do regulacji stanu prawnego dróg,
- kompletowanie dokumentacji i sporządzanie projektów wniosków do Wojewody o potwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez gminę,
- ujawnianie praw Gminy w księgach wieczystych,
- podejmowanie czynności przygotowawczych do negocjacji przez Burmistrza warunków odszkodowania za grunty wydzielone na wniosek właściciela pod drogi gminne,
- sporządzenie projektów umów obejmujących uzgodnione warunki odszkodowania
- współpraca ze Starostą w przypadkach ustalania odszkodowań w przypadkach kiedy nie dochodzi do uzgodnień w wyniku negocjacji.
19. w zakresie ustalania opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziałów
- informowanie właścicieli nieruchomości dzielonych o warunkach i zasadach naliczania opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału,
- podejmowanie czynności w celu wydania decyzji o naliczaniu opłaty adiacenckiej.
Opracowano na podstawie Zarządzenia nr 25/13 Burmistrza Tarczyna z dnia 5.04.2013r. w sprawie nadania Urzędowi Miejskiemu w Tarczynie Regulaminu Organizacyjnego (z późniejszymi zmianami)