Referat Ochrony Środowiska, Gospodarki Odpadami, Rolnictwa, Wodociągów i Kanalizacji
Referat Ochrony Środowiska, Gospodarki Odpadami, Rolnictwa, Wodociągów i Kanalizacji
Kierownik referatu - Radosław Przygodzki, tel. 22 7157940
Przyjęcia interesantów:
poniedziałek: 900 - 1800,
wtorek: 800 - 1600,
środa: 800 - 1600,
czwartek: 800 - 1600,
piątek: 800 - 1500.
Referat mieści się w budynku przy ul. Rynek 8a.
Do zadań Referatu Ochrony Środowiska, Gospodarki Odpadami Rolnictwa, Wodociągów i Kanalizacji należy:
1) zarządzanie odbiorem odpadów komunalnych z terenu Gminy w zakresie:
- objęcia nieruchomości systemem odbioru i gospodarowania odpadami komunalnymi wraz z prowadzeniem rejestru bazy danych,
- nadzoru gospodarowania odpadami komunalnymi w tym realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne,
- prowadzenia Rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
- planowania i prowadzenia kampanii informacyjnej i edukacyjnej,
- wydawania decyzji w sprawie określenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- prowadzenie monitoringu nieczynnego składowiska odpadów komunalnych w miejscowości Jeżewice,
- przygotowania projektów uchwał z zakresu utrzymania czystości i porządku w gminach w tym ustalenia wysokości stawek za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
2) zapewnienie prawidłowego funkcjonowania urządzeń komunalnych: sieci kanalizacyjnej sanitarnej i deszczowej, ujęć wody, stacji uzdatniania wody i sieci wodociągowych w zakresie:
- zapewnia zdolności posiadanych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny,
- zapewnienia należytej jakości dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków oraz prowadzenia regularnej kontroli ich jakości,
- określania potrzeb w zakresie rozwoju urządzeń komunalnych oraz ustalanie kierunków i sposobów ich zaspokajania,
- prowadzenia okresowych kontroli stanu technicznego obiektów i urządzeń wraz z wykonywaniem robót remontowych i zabezpieczających, inicjowanie działań związanych z budową i modernizacją urządzeń komunalnych,
- przygotowania projektów uchwał z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,
- występowanie do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w sprawach taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków,
- nadzór technologiczny nad stacjami uzdatniania wody i oczyszczalniami ścieków,
- sporządzanie sprawozdań do jednostek kontrolnych tj: WIOŚ, PSSE, Wody Polskie, Nadzór Budowlany oraz współdziałanie w ramach prowadzonych przez nie kontroli.
- wystawianie faktur za świadczone usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
3) zadania z zakresu ochrony środowiska:
- wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach określającej warunki realizacji przedsięwzięcia,
- wydawania zezwoleń oraz prowadzenie rejestru zgłoszeń na usunięcie drzew i krzewów,
- naliczanie opłat i kar za usunięcie drzew i krzewów,
- wydawania decyzji nakazujących posiadaczom odpadów usunięcie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania,
- wydawania zezwoleń na opróżnianie zbiorników bezodpływowych oraz transport nieczystości ciekłych,
- przyjmowanie i weryfikacja sprawozdań podmiotów odbierających nieczystości ciekłe,
- prowadzenia okresowych przeglądów stanu cennych przyrodniczo obiektów i określania potrzeb w zakresie ich pielęgnacji,
- unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest,
- przygotowania programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi w tym nadzór nad odławianiem bezdomnych zwierząt,
- odbioru i unieszkodliwiania odpadów pochodzenia zwierzęcego,
- wykonywania zadań związanych z ochroną powietrza,
- ustalania opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej,
- nakazywania, przywrócenia zmiany stanu wody na gruncie szkodliwie wpływającej na grunty sąsiednie lub wykonania urządzeń zapobiegających szkodom,
- zatwierdzania ugody ustalającej zmiany stanu wody na gruntach, jeśli zmiany te nie wpływają szkodliwie na inne nieruchomości lub na gospodarkę wodną,
- uprawnionej kontroli gospodarki ściekowej,
- opiniowania programów gospodarki odpadami,
- opiniowania prac geologicznych oraz wniosków o wydanie koncesji górniczej,
- opiniowanie projektów prac rekultywacyjnych,
- przygotowywanie i aktualizacja Programów ochrony środowiska uwzględniających cele zawarte w programach strategicznych,
- przygotowanie coroczne zbiorczego zestawienia informacji o zakresie korzystania ze środowiska oraz naliczenia opłat środowiskowych.
- realizacja bądź koordynacja zadań związanych ze sporządzaniem Planu urządzania lasu,
- współpraca z organami ochrony środowiska w zakresie wpływu zanieczyszczeń komunalnych i przemysłowych na środowisko.
4) Zadania z zakresu rolnictwa:
a) współdziałanie z sołtysami we wszelkich sprawach dotyczących wsi i rolnictwa,
b) przyjmowanie i publikowanie informacji o pojawieniu się i zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt dzikich i gospodarskich,
c) wydawanie zezwoleń na utrzymanie psów ras uznanych za niebezpieczne,
d) wykonywanie zadań z zakresu zwalczania narkomanii poprzez nakazywanie zniszczenia upraw maku i konopi prowadzonych wbrew warunkom określonym przepisami prawa,
e) szacowanie szkód w gospodarstwach rolnych w wyniku klęsk żywiołowych.
Opracowano na podstawie zarządzenia nr 201/2024 z dnia 31 grudnia 2024 roku w sprawie nadania Urzędowi Miejskiemu w Tarczynie Regulaminu Organizacyjnego